Bestemming campagne
Mijn koptekst
Als recent gepensioneerde kajakker heb ik honger naar een nieuw doel, een behoorlijke conditie en tijd om zinvol te besteden. 1+1=2, ik ga het wereldrecord marathon op Crocs (2u58min24s) aanvallen! Zottigheid an sich is al leuk, maar met impact is het nog mooier. Daarom wil ik met deze poging de aandacht vestigen op Effectief geven (1), een non-profit die mensen in België helpt doeltreffend te doneren. "Doeltreffend of "Effectief" betekent: met een wetenschappelijk aangetoonde impact per euro. De beste goede doelen kunnen immers tot 100 keer effectiever zijn dan de gemiddelde. (2) Ze richten zich op grote, vaak verwaarloosde vraagstukken, waar oplossingen voorhanden zijn. En waarom écht? Vanaf 2016 spendeerde ik het grootste deel van mijn tijd en energie aan het zo snel mogelijk laten varen van mijn kajak. Dat was vaak intens, heerlijk en verrijkend, zéker omdat ik dat doel kon nastreven met een fantastisch team om me heen. Af en toe heb ik mooie successen geboekt, met als hoogtepunten een zilveren medaille op de Jeugd Olympische Spelen in Buenos Aires (3), brons op de Olympic Hopes in Szeged en een 4e plaats op het EK U23 in Bratislava op de K4 500m. Zolang mijn geloof in deelname aan de Olympische Spelen sterk was, kostte het me weinig moeite om bijna elke keuze – van maaltijden tot training- en slaapschema’s – volledig af te stemmen op mijn sport. Ik was blind voor de schoonheid van de alternatieven. Maar naarmate het duidelijker werd dat de verwachte vooruitgang uitbleef, verloor ik die blindheid, die me als atleet juist zo vooruit had gedreven. De appreciatie voor de sport bleef immens, maar het alternatief, waarin ik tijd zou vinden om meerdere interessante balletjes op te gooien, leek met de dag mooier te worden. Tijdens het seizoen van 2024 besloot ik dat dit, ongeacht de resultaten, mijn laatste seizoen zou zijn. Met een 4 e plaats op het EK en een 12 e op het WK had ik zeer behoorlijke resultaten neergezet, maar toch hangt mijn topsportpeddel nu aan de haak. Dat zou ik niet gedaan hebben als er geen andere spannende ideeën waren. Één ervan is dus het breken van het wereldrecord marathon op Crocs. Dat idee ontstond toen ik zag dat het record in februari 2023 aangescherpt werd tot 3u02min41s, en werd een concreet idee door het lezen van ‘Morele Ambitie’ (4) en een specifieke quote uit ‘De kunst van het ongelukkig zijn’ van Dirk De Wachter. (5) Als ik dan toch een leuk wereldrecord breek voor het goede doel, laat ik het dan ineens goed aanpakken en niet zomaar op gevoel een goed doel kiezen. Dat kan ook mooi zijn en kan ik alleen maar aanmoedigen, maar als atleet probeerde ik altijd keuzes te maken die mijn winstkansen aantoonbaar maximaliseerden. Ook met deze actie wil ik de weg van de wetenschap volgen en ervoor zorgen dat de aandacht en het geld terechtkomen waar ze effectief een verschil kunnen maken. Effectief geven en Doneer Effectief steunen organisaties die aantoonbaar het meeste impact kunnen leveren met het gedoneerde.